top of page

חשיבה דינמית בטיפול קצר-מועד: הרצאה שלי בכנס ״מודעות״


חשיבה דינמית בטיפול קצר-מועד: הרצאה שלי בכנס ״מודעות״


הרצאה יעלה ורטהיים מודעות

מערכת הטיפול הנפשי הציבורית הידלדלה קשות בשנים האחרונות, מכל מיני סיבות. חלק מהטיפול המסובסד שעדיין מוצע לציבור מוגבל מראש לתקופה קצרה ולכן הינו ״טיפול קצר-מועד״. בגלל קוצר היריעה, פעמים רבות פסיכותרפיה מוגבלת-בזמן מתמקדת בתחום המעשי, בשאיפה להשיג מטרות קונקרטיות וברורות לעין.


בנסיבות אלו, טיפולי ה - CBT הקצרים ומבוססי-המחקר הפכו למותג נחשק. רבים מהפונים לעזרה ששמעו אודותיהם סבורים שטיפול בשיטות שמתמקדות בזיהוי ובשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי יעילים, הוא שיוביל באורח פלאי כלשהו לשינוי משמעותי בחייהם. במיוחד כשקופות החולים ומעט הגופים הנוספים שמציעים היום טיפול נפשי ציבורי לא אחת די מכוונים לכך.


רק שהנפש חמקמקה ומורכבת הרבה יותר מאוסף ״דפוסים לא-יעילים״ שמטפל משכנע אותך לוותר עליהם ולסגל לעצמך דפוסים יעילים יותר במקומם. כדי להבין למה בכלל אנשים שפונים לטיפול סובלים מאותם הדברים שגרמו להם לפנות אליו, נדרשות הקשבה וחשיבה עמוקות. גם כשהפסיכולוג אולי מצליח להבין ברמה עמוקה יותר את ההֵקשר שממנו נובעים הסבל והקשיים של המטופל שלו – ממש לא פשוט להציע את התובנות למטופל כך שיוכל להתבונן עליהן ולהפיק מהן תועלת של ממש.


כי כשיש תסמינים כמו פוביה, דכדוך, התקפי-חרדה, קשיי תקשורת, לבטים אינסופיים בזוגיות או בקריירה, קושי לשלוט בכעס ובתסכול ועוד ועוד, לא אחת מסתתר מאחריהם כאב נפשי עמוק שקשה מאוד לבוא עמו במגע. לפעמים קל יותר להתרגל למגבלות ולתסמינים, מאשר להתבונן פנימה למקומות הכואבים, החסרים, הפגומים, הנטושים והדחויים שלנו.


לעיתים, עצם הפנייה לטיפול והזכייה באוזן קשבת ואמפטית מובילה להקלה. גם דיון בדפוסי התנהגות וחשיבה מניב תועלת מיידית. אך כדי להשיג תוצאות טיפוליות שיחזיקו מעמד וירגישו משמעותיות גם מחוץ לקונטקסט של השיח הטיפולי, נדרשת נגיעה בנפש. נדרשת הקשבה גם לדברים שלא נאמרו, לדברים שהובעו אך לא במילים, למידע החשוב שהמטופל מעביר מבלי-דעת, בהתנהגות למשל, שהפסיכולוג קולט, מעבד ומבין בדרכים חמקמקות שמתבססות על הכשרתו המתמשכת.


לשם כך, פסיכולוגים רבים נעזרים בחשיבה דינמית. בהרצאה בפרוייקט ״מודעות״ של הסתדרות המורים (שאעבד בקרוב למאמר מלא) ״לטאטא יהלומים פנימה – חשיבה דינמית בטיפול קצר מועד״ הצגתי את עקרונות החשיבה הדינמית, שמאפשרים לקדם טיפולים לעיתים דווקא במקומות הכי ״תקועים״ וקשים שלהם. כי כשטיפול ״תקוע״, הרבה פעמים התקיעות הזו מהדהדת את מה שתקוע בתוכנו ו״תוקע״ אותנו. ולא עוזר לדלג על זה – צריך להקשיב לזה.


ההקשבה והתקשורת המדויקת שמניב הטיפול הדינמי חשובה בטיפול המוגבל-בזמן דווקא בגלל קוצר היריעה שלו: הקשב הדינמי מאפשר ניצול מלא ועמוק של יריעת הזמן הטיפולי הקצרה. ״יתרונה של השיטה שהיא מטאטאת פנימה כמה חומרים תועים שאולי הייתי משאירה בחוץ״, כתבה הסופרת וירג׳יניה וולף על טכניקת כתיבת היומן שלה בשונה מספריה המאורגנים, ״אלא שהם היהלומים בערימת האשפה״. כשמתמקדים רק בדיבור מאורגן שמתבסס על עובדות מוכרות וחומרים מוכרים, עלולים להחמיץ את היהלומים, במקום לטאטא אותם פנימה.



bottom of page