איך טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לי?

טיפול פסיכולוגי: מתי פונים ואיך עובד תהליך הטיפול

בגלל שטיפול פסיכולוגי משפיע באופן מורכב, מורכב גם להסביר כיצד הוא עוזר. הסברים פשטניים וברורים מדי סותרים את טיבו המורכב והערטילאי משהו של התהליך. הטיפול הפסיכולוגי משפיע באמצעות התערבות באופנים בהם אנו מרגישים, פועלים ומתַקְשרים. מדובר במבנים עמידים, שמתגבשים לאורך השנים בהתאם למבנה המולד שלנו ולחוויות שצברנו. לא ניתן לשנותם בן-רגע, דרך ״טיפ מנצח״, ססמאות שנונות או הנחיות כריזמטיות. כדי לשנות בצורה עמוקה את התנהלותנו הנפשית, נדרש תהליך. 

 

בדרך כלל יש משהו שמניע אותנו לפנות לטיפול, מה שמכונה ״סיבת הפנייה״. אך מטרתו ארוכת הטווח של הטיפול הפסיכולוגי היא בעצם השגת בריאות נפשית מיטבית. כשהמנגנונים שפיתחנו להתמודדות עם חרדה, לחץ ומצוקה אינם יעילים מספיק לנוכח מצבים ואתגרים שניצבים בפנינו אנו מרגישים מוצפים ותקועים. זהו איתות שיכול להוביל אותנו לפנות לטיפול פסיכולוגי: אנשים פונים לטיפול פסיכולוגי מסיבות מגוונות כמו קשר זוגי שהתפרק, אירוע פתאומי שפגע בשגרת החיים, קושי להשתלב במסגרת כמו בעבודה או בלימודים, תחושות בדידות או חרדה, דיכאון, התמודדות בריאותית, התלבטות הורית, תחושת תקיעות ועוד. בכל המקרים, מרגישים מצוקה רגשית המלווה בצורך ובמשאלה לשינוי.

 

טיפול פסיכולוגי מתרחש במפגש שבועי קבוע (במקרה הצורך פעמיים בשבוע), לרוב לאורך תקופה מתמשכת יחסית. בפגישות יכולים להתמקד בסיבה שהובילה לפנייה לטיפול ויכולים לעסוק גם בהרהורים ובאסוציאציות חופשיים יותר. עם הזמן לומד הפסיכולוג להכיר את המטופל: מה מדאיג אותו, מה מעסיק אותו, איך הוא חווה את עצמו, באילו אופנים הוא מרגיש, חושב ומגיב. אילו חוויות היו חשובות ומעצבות בחייו, אילו תכנים רגשיים מפעילים ומניעים אותו. ממה הוא חושש ונמנע. מה מגביל את מרחב התנועה שלו. ככל שהפסיכולוג מכיר את המטופל לאורך הזמן והמצבים השונים, הוא יכול להתייחס באופן מותאם ומדויק יותר לחומרים שמביא המטופל לתהליך. ההיכרות שהולכת ומעמיקה עם המטופל מאפשרת למטפל לסייע למטופל להכיר ולשנות דפוסים מושרשים ועמוקים שמגבילים את תפקודו והתפתחותו.

 

פעמים רבות נשאלים פסיכולוגים איזו תיאוריה וטכניקה מנחות אותם: פסיכולוגיה דינמית או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)? איזו גישה דינמית? איזו שיטת טיפול מבוססת מחקר? פסיכולוגים נחשפים בהכשרתם לרקע מחקרי מעמיק, לגישות תיאורטיות מגוונות ולטכניקות ושיטות שנובעות מכל אלו. לכן, לפסיכולוג מיומן יש ״ארגז כלים״ מגוון וביכולתו לנוע בינהם כדי להשתמש בהמשגה שמתאימה למטופל הספציפי, במצב וברגע הספציפי. פסיכולוג שמסתפק בתיאוריה או בטכניקה בודדת מחמיץ הזדמנות להתבונן מפרספקטיבה רחבה, מורכבת וגמישה. בדומה לפתגם שאומר שמי שמחזיק פטיש ביד, יראה בכל דבר מסמר. פסיכולוג שיכול להתבונן רק מזווית אחת ולחשוב רק בדרך אחת, הוא בעצם מטפל תקוע. בדומה לכך, מטופל שיכול להבין את חוויותיו רק בפרספקטיבה אחת, שמסוגל לחוות מנעד רגשי צר שחוזר על עצמו ומעורר בו את אותן תגובות אוטומטיות חזרתיות, מרגיש תקוע.

 

כדי לעזור למטופל לצאת מהפינה ומהתקיעות צריך הפסיכולוג להכיר היטב את המטופל, ואת המושגים והטכניקות. מתוך הַקֵשֵר הטיפולי והאמון שנבנה, יכול הפסיכולוג לייצר התערבויות שיִגְעו במטופל, ידברו אליו, יאפשרו לו להרגיש ולחשוב קצת אחרת, ברגע נתון בטיפול. הוא יכול לייצר התערבויות שיאפשרו למטופל להגיע לתובנה משמעותית, לצאת מפרספקטיבה צרה, לראות את הדברים מזווית נוספת, להרגיש קצת אחרת, לייצר שינוי. בנוסף, על הפסיכולוג להכיר היטב את המנעד הרגשי שלו עצמו, שכן פסיכולוגים נשענים גם על ההרהורים והתחושות שמעורר בו המטופל. בין היתר, לשם כך הם עוברים טיפול בעצמם, כדי לדעת להבחין בין דברים שמעורר בהם המטופל, לבין רגשות ומחשבות שלא נובעים מהמטופל אלא באים מתוכם. התערבות משמעותית בטיפול מחברת בין הממד של הבנת המטופל, ממד החוויה הרגשית של הפסיכולוג וממד התיאוריה והטכניקה.

 

מהי ״התערבות״ בטיפול פסיכולוגי? לעיתים התערבות היא הסבר, לעיתים פרשנות, לעיתים שיקוף, לעיתים חיבור בין תכנים שמביא המטופל שלא היה ער בעצמו למכנה המשותף ולַקֵשֵר בין דברים שונים שקורים לו. לעיתים התערבות מוצלחת ונוגעת היא ״רק״ מילה בודדת ואפילו הבעת פנים שמותאמת לַרגע. חשוב לציין שלא ניתן להסתפק בהסבר אינטלקטואלי (כמו הטקסט הזה למשל) או בהנחיות הדרכתיות כדי לייצר שינוי עמוק ומתמשך: אלו עלולים ״להיכנס מאוזן אחת ולצאת מהשנייה״. בטיפול חותר הפסיכולוג להתערבויות מדויקות, שייצרו קשב גדול כאן ועכשיו, התערבויות שיִיגעו באופן מחשבתי ורגשי כאחת, שיהוו חוויות שמובילות להפנמה, שישפיעו ויניעו. 

 

בהדרגה, אוסף השינויים החוויתיים-מחשבתיים הקטנים והנקודתיים מצטבר לשינוי עמוק ומשמעותי. ככל שהטיפול מעמיק ונבנה יכול הפסיכולוג לנכוח ולהתערב בצורה מדויקת יותר מבחינת העיתוי והטכניקה, כדי לסייע למטופל להתגמש, לזכות במרחב תנועה פנימי גדול יותר, במנעד רגשי מגוון יותר, בתובנה וביכולת רפלקטיבית שמרחיבות את הקיבולת הפנימית שלו. עם הזמן, לעיתים מבלי משים בתחילה, יוצא המטופל מהפינה ומהתקיעות. הדיכאון, החרדה, הפסימיות, האכזבה. אלו כבר אינם הפרספקטיבה היחידה דרכה הוא חווה את עולמו.

 

עם הזמן, המטופל כבר לא מנסה להשתמש כל פעם באותה הדרך כדי להגיע לתוצאה שונה. הנקודות מתחברות, הוא קולט שתפקודו נהיה יעיל וסתגלני יותר. טווח הרגשות שלו מתרחב וכבר לא מוגבל לקיטון רגשי צר ומגביל. ביכולתו להתאים פתרונות שונים ויצירתיים למצבי חייו. להסתגל טוב יותר לסביבה שלו, למשימות שלו, להתחבר לכוחות ולמשאבים שלו, במקום לבזבז אנרגיה על מחסומים רגשיים וסבל נפשי.

 

כאמור, כדי להרחיב בשאלה לאן חותר הטיפול הפסיכולוגי נאמר שטיפול פסיכולוגי מכוון להשגתה של בריאות פסיכולוגית. מהי אותה בריאות נפשית מיטבית שאנו חותרים להשיג בטיפול הפסיכולוגי? ננסי מקוויליאמס אומרת שהשגתה של הבריאות נפשית כרוכה בפיתוח מספר יכולות נפשיות חשובות: היכולת לאהוב, היכולת לעבוד, היכולת לשחק, היכולת לקיים דפוס התקשרות בטוח, היכולת להרגיש מסוגלות והשפעה, היכולת לזהות אינטגרטיבית ואחוּדה, היכולת לתחושת רצף בציר הזמן, היכולת לאגו חזק וחסין, היכולת להערכה עצמית מבוססת ומציאותית, היכולת לערכים, לאתיקה ולמצפוניות מחוברת, היכולת לשאת ולווסת רגש ומחשבות, היכולת לתובנה, היכולת לאזן בין קשר ומחוברוּת לבין שמירת הנִפרדוּת, היכולת למנטליזציה ולהנמקת ההתנהלות של עצמנו וזולתנו, היכולת לקבל את מה שלא ניתן לשנות, מערך גמיש של הגנות נפשיות וסגנון התמודדות נפשי, והיכולת לחוות תשוקה, חיות, משמעות ותכלית. שדלר ווסטן מתארים בריאות נפשית כהשגתן של מגוון יכולות: האפשרות להשתמש בכישורים, בכשרונות ובאנרגיה שלנו בצורה אפקטיבית ופרודוקטיבית; היכולת ליהנות מאתגרים ולהתענג מהישגים, היכולת לשמר יחסים יציבים ומשמעותיים שמתאפיינים באינטימיות ובאכפתיות, היכולת להשתייך ולתרום לקהילה (כמו לארגון, לשכונה, לקבוצה...), היכולת למצוא משמעות בטיפול באחרים או בהדרכה ובהנחייה שלהם, היכולת להיות אמפטי כלומר רגיש ותגובתי כלפי רגשות וצרכים של אחרים, היכולת להעריך הומור ולהגיב אליו, היכולת לקשיבות כלפי מידע שמאיים עלינו רגשית (כמו למשל מידע שמאתגר אמונות, תפיסות או דימוי עצמי שלנו) ולהפיק תועלת ממנו, היכולת להשתמש בחוויות עבר מכאיבות ולהפיק מהן משמעות וגדילה, היכולת לבטא את העצמי שלנו במילים, היכולת לחיי מין פעילים ומספקים, היכולת להרגיש נינוחות בנסיבות חברתיות, היכולת למצוא שמחה וסיפוק בפעילויות החיים שלנו, היכולת לבטא רגש בצורה שתואמת באיכותה ובעוצמתה לסיטואציה, היכולת לזהות פרספקטיבות מבט אלטרנטיביות - גם במצבים טעונים רגשית, היכולת להחזיק בסטנדרטים מוסריים ואתיים והנכונות להיאבק כדי לחיות לפיהם, היכולת למצפוניות ולאחריות, היכולת ליצירתיות ולראיית דברים וטיפול בבעיות בדרכים חדשות, היכולת להיות אנרגטי ופעיל, היכולת לתובנה פסיכולוגית של עצמך ושל אחרים גם בדרכים עדינות ומוחכמות, היכולת למצוא משמעות וסיפוק גם במטרות ובשאיפות ארוכות-טווח, והיכולת ליצור יחסי חברות קרובים ומתמשכים שמתאפיינים בתמיכה הדדית ובשיתוף בחוויות. חשוב לציין שמחקרים מראים ששינוי גדול בתפקוד הנפשי יכול להתחולל לאחר השנים הראשונות לחיים רק בעקבות קשר אינטימי מעמיק, או בעקבות טיפול פסיכולוגי של שנתיים ויותר. 

09-7404851 054-6404851